niedziela , 15 grudnia 2019
Home / Okiem aparatu / Triumph Speed Twin – Mariaż nowoczesności z klasycznym stylem

Triumph Speed Twin – Mariaż nowoczesności z klasycznym stylem

Speed Twin to najnowszy spośród neoklasycznych modeli brytyjskiego producenta. Bazuje na „kafiakowym” Thruxtonie, ale jest od niego bardziej uniwersalny, o 13 kilogramów lżejszy i w sumie fajniejszy.

Tekst: Lech Wangin

Zdjęcia: Rafał Dziorek

Nowy model nosi imię legendarnego przodka, motocykla bardzo ważnego nie tylko w historii marki, ale również w historii całego brytyjskiego przemysłu motocyklowego. Takie dziedzictwo zobowiązuje. Po przejażdżce możemy jednak być spokojni, że współczesny Speed Twin jest godnym następcą swoich przodków. Motocykl łączy cechy i charakter ostrego naked bike’ a z klasyką. W przeciwieństwie do modeli takich jak Bonneville T 100 i T 120 akcent przesunięto bardziej w stronę nowoczesności i sportowego temperamentu niż klasycznego uroku. W praktyce maszyna łączy oba światy w sposób bardzo udany, sprawiając, że motocykl cieszy gdy na niego patrzysz i kiedy nim jedziesz. Cechy sportowe podkreślają odlewane siedemnastocalowe koła obute w sportowe opony Pirelli Diablo Rosso (o szerokości 120 mm z przodu i 160 mm z tyłu) i uzbrojone w potężne tarcze hamulcowe z równie potężnymi zaciskami (z przodu Brembo z tyłu Nissin). Dynamiczny charakter motocykla podkreśla również  opadająca ku przodowi sylwetka. Reprezentantami klasycznego klimatu są piękna bryła dwucylindrowego silnika, obły zbiornik paliwa i panele podsiodłowe. Stożkowe tłumiki, płaska kanapa i kuse błotniki wykonane ze szczotkowanego aluminium powodują z kolei, że nowy Speed Twin wygląda trochę jak maszyna, która nie wyjechała z fabryki lecz z customowego warsztatu. Jednym słowem, od strony wzornictwa współczesny Speed Twin prezentuje się oryginalnie i smakowicie. Maszyna jest zwarta, minimalistyczna, a przy tym muskularna. Wiele obiecuje swym wyglądem i obietnice te spełnia w stu procentach. Speed Twin jest rasowym roadsterem, a więc motocyklem, bardziej sportowym niż zwykły „golas” i jednocześnie bardziej „zrelaksowanym” niż maszyna czysto sportowa. Pozycję za sterami definiują dość wysoko i z tyłu umieszczone podnóżki oraz dość szeroka kierownica. W sumie pozycja jest wygodna, lecz jednocześnie sprzyjająca aktywnej jeździe.

O charakterze motocykla w największym stopniu decyduje jego silnik. Speed Twin jest napędzany lekko zmodyfikowaną jednostką znaną z modelu Thruxton 1200. Osiąga moc 97 KM przy 6750 obr/min. Przy 4950 obr/min chłodzony cieczą rzędowy twin osiąga maksymalny moment obrotowy 112 Nm. Na papierze może nie wygląda to super spektakularnie, w praktyce jednak jeżdżąc Speed Twinem nigdy nie będziesz odczuwał braku mocy. Silnik jest bardzo elastyczny i niezależnie od zapiętego biegu i obrotów, szersze otwarcie przepustnicy kwitowane jest natychmiastowym energicznym przyspieszeniem, a strzałka obrotomierza szybko pnie się w górę skali przy akompaniamencie basowego pomruku. Sześciobiegową skrzynię, która pracuje precyzyjnie, można właściwie traktować jako regulator stopnia agresji reakcji na otwarcie przepustnicy. Wszystko to razem sprawia, że Speed Twinowi równie dobrze wychodzi i równie dobrze pasuje zrelaksowana spokojna  jazda, jak i ostre „dzidowanie”. Dynamikę jednostki napędowej podkreśla fantastyczne brzmienie. W trakcie hamowania silnikiem wewnątrz tłumików jakby się gotowało – czysta żywa poezja! Równie dobre wrażenie jak silnik robią hamulce. Ich skuteczność nie budzi żadnych zastrzeżeń, łatwo dozuje się siłę hamowania i w większości sytuacji wystarczy użycie jednego palca na klamce. W zakręty Speed Twin kładzie się chętnie, prowadzi się go łatwo i przyjemnie. W zależności od sytuacji możemy wybrać jeden z trzech trybów jazdy (deszczowy, drogowy i sportowy), a kontrolę trakcji można wyłączyć. Jazda tym sprzętem daje niesamowicie dużo radochy. Zawieszenia o skoku po 120 mm z przodu i z tyłu zapewniają udany balans między komfortem a pewnym prowadzeniem, sprawnie tłumiąc nierówności i dbając o przyleganie opon do podłoża. Nowy Speed Twin doskonale sprawdzi się w mieście, na krętych bocznych drogach i podczas szlifowania techniki jazdy na torze. To maszyna dobra na niemal każdą okazję, która znakomicie potrafi poprawiać nastrój. Udał się Brytyjczykom ten Triumph!

Dane Techniczne

Dane Techniczne

Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, rozrząd OHC, 4 zawory na cylinder, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, smarowanie z mokrą miską olejową.

Średnica cylindra x skok tłoka:  97,6 x 80 mm

Pojemność skokowa: 1200 ccm

Stopień sprężania: 11:1

Moc maksymalna: 97 KM (72 kW) przy 6750 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 112 Nm przy 4950 obr/min

 

Przeniesienie napędu: przełożenie wstępne kołami zębatymi, mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, sześciostopniowa skrzynia biegów, napęd tylnego koła łańcuchem o-ring.

Podwozie: podwójna kołyskowa rama z rur stalowych, widelec teleskopowy o średnicy goleni 41 mm, skok 120 mm dwuramienny wahacz aluminiowy, dwa amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 120 mm.

Hamulce: z przodu dwie tarcze o średnicy 305 mm, czterotłoczkowe zacisk Brembo, ABS, z tyłu tarcza o średnicy 220 mm, zacisk dwutłoczkowy, pływający Nissin, ABS.

Ogumienie przód/tył: 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17.

 

Wymiary i masy:

Rozstaw osi: 1430 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 22,8°

Wyprzedzenie 93,5 mm

Wysokość siodła: 807 mm

Masa w stanie suchym: 196 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 14,5 l.

Osiągi:

Prędkość maksymalna: ponad 200 km/h

Średnie zużycie paliwa: 5,0 l./100 km

 

Cena: od 52 900 zł

Motocykl udostępniła firma: ALMOT Mikołaj Sibora Spółka Komandytowa, 88-180 Złotniki Kujawskie, Gniewkówiec 3

Sprawdź także

Honda CB 900 Custom

Motocykle takie jak ten, który prezentujemy na zdjęciach, to dziś wielka rzadkość. Honda CB 900 …

Dodaj komentarz