środa , 2 grudnia 2020

Motocyklowe legendy BMW Group Classic na Goodwood Revival

Goodwood Revival, największa impreza poświęcona historii sportów motorowych w Wielkiej Brytanii, odbyła się kolejny raz w Goodwood w Anglii w miniony weekend (11-13 września). Goodwood Revival jest jedną z niewielu okazji zobaczenia tak szerokiego wyboru klasycznych wyścigowych (i standardowych) motocykli oraz samochodów, zgromadzonych w jednym miejscu w otoczeniu, które jest wierną repliką minionych „złotych lat”. BMW Group Classic musiało oczywiście tam być…A snapshot of the Revival atmosphere

Tym, co jeszcze spotęgowało atmosferę powojennych czasów na Goodwood Revival był sposób ubierania się wystawców i gości imprezy, którzy przyodziali ubrania z lat 1948 – 1966. Goodwood Revival miał miejsce na gruntach posiadłości Goodwood w West Sussex, siedziby znanego entuzjasty motoryzacji Lorda March. Nie trzeba dodawać, że ta plenerowa coroczna impreza ponownie gościła klasyczne motocykle BMW i samochody, które złożyły się na wyczekiwaną wystawę BMW Group Classic.

Tegorocznym główny temat wystawy BMW Group Classic oparty był na transporcie kołowym oraz stylu życia lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, czyli czasach gdy rosła popularność samochodów, zaś sprzedaż motocykli malała. Jednak mimo bezpośredniej konkurencji innych producentów motocykli, dział jednośladów BMW poradził sobie z powodzeniem w tych niepewnych czasach dzięki biznesowej sprawności i wprowadzeniu na rynek nowych modeli, takich jak R 69 S model 1960. Utrzymanie przewagi w Sidecar World Championship dzięki napędzanym silnikiem RS 54 motocyklom z wózkiem bocznym również pomogło utrzymać popyt na produkty niemieckiej marki.

Kluczem do odtworzenia klimatu lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku był teren March Motor Works. BMW Group Classic ponownie rozmieściło na nim swoją wystawę, której przestrzeń imitowała codzienne życie w połowie lat sześćdziesiątych, starannie odtwarzając londyńskie dealerstwo BMW z około 1965 roku. To był właśnie ten okres, w którym BMW wprowadziło w Wielkiej Brytanii swój Blue Ribbon Service. Prowadzone przez specjalnie przeszkolonych mechaników certyfikowane programy serwisowe pomogły zwiększyć zaufanie do jakości i niezawodności modeli BMW.

Obok czterokołowych pojazdów BMW znalazł się tam szeroki wybór motocykli BMW, które fani klasycznych motocykli znają jako przykłady niemieckiej jednośladowej sztuki inżynierskiej. Wraz ze wzrostem liczby kolekcjonerów motocykli na całym świecie wiele zawistnych oczu bez wątpienia zatrzyma się na wystawianych maszynach w nadziei, że któregoś dnia podobna „mechaniczna piękność” ozdobi ich domy – poszukiwania „znalezionych w stodole motocykli BMW” cieszą się teraz, bez wątpienia, coraz większym powodzeniem. Statyczna wystawa motocykli BMW na Goodwood Revival obejmowała R 68, BMW 500 Renn (zwany wcześniej Zeller Type 253), R 26, R 69 S oraz BMW Kaczor Replica.

Sport motorowy jest ważną częścią historii brytyjskiej motoryzacji i Goodwood ma długi związek z takimi dyscyplinami sportu. Na terenie posiadłości Goodwood znajduje się tor Goodwood Racing Circuit, będący wcześniej zapasowym lotniskiem, który po raz pierwszy zobaczył sport motorowy w 1948 r. i gości rywalizację motorsportu do dzisiaj. Częścią wrażeń dostępnych na

Goodwood Revival jest oglądanie torowej walki klasycznych motocykli i samochodów. Po stronie motocykli – Barry Sheene Memorial Trophy gwarantuje bezpośrednią rywalizację aktualnych i byłych gwiazd, które walczą na wyścigowych maszynach z lat sześćdziesiątych. Dwuczęściowy wyścig zwykle ma miejsce w sobotę, a kolejny w niedzielę. Każda część trwa 25 minut i w każdej z nich musi odbyć się zmiana zawodników, gdyż teamy są dwuosobowe.young enthusiasts fascinated by old BMW classics at the Goodwood Revival

W tym roku o zwycięską nagrodę walczą dwa motocykle BMW Group Classic. Ponownie na linii startu stanie słynny 500 (w zasadzie 492 cm3) RS 54. W następstwie decyzji sportowej komisji, wykluczającej silniki modelu ‘Kompressor’, wyposażone w sprężarkę, z rywalizacji na poziomie mistrzostw, BMW skonstruowało w 1953 r. RS 54 (oparte na legendarnym Type 253), który natychmiast ustanowił nowe standardy dla wolnossących silników motocyklowych, będąc mocny i niezawodny. Co ciekawe wyścigowy żywot silników RS 54 trwał ponad 20 lat. Jako jednostka dla sidecarów nie miał on sobie równych. Do 1974 r. 20 mistrzowskich tytułów przyznawanych producentom zostało zdobytych przez zespoły używające w swoich trójkołowcach silnika RS 54.

Drugą maszyną wystawioną do wyścigu przez Group Classic jest BMW R 50 Kaczor z 1967 r. – rzadka i równie egzotyczna maszyna. W połowie lat sześćdziesiątych inżynier BMW i zawodnik wyścigowy Ferdinand Kaczor podjął decyzję o zbudowaniu wyczynowego motocykla 500 cm3 opartego na seryjnym BMW R 50/2. Na tej maszynie uczestniczył w Motocyklowych Mistrzostwach Niemiec. Kaczor udoskonalił seryjny silnik i podwoił moc do 50 KM jednocześnie zmniejszając masę (dzięki bardzo lekkiej i sztywnej ramie) do około 136 kg. W 1969 roku ustanowił tym motocyklem nowy rekord okrążenia na słynnym torze Nürburgring Nordschleife. Do swojej przedwczesnej śmierci w 1970 r. Kaczor zbudował zaledwie kilka takich ram.

 

Obu wspomnianych wyżej maszyn dosiądą znani zawodnicy wyścigowi Troy Corser i Maria Costello MBE. Australijski jeździec Troy Corser i jego partner w zespole Sebastien Gutsch będą mieć przyjemność poprowadzenia R 50 Kaczor o podwyższonej mocy i zmniejszonej wadze dla lepszych osiągów. Corser dwukrotnie wygrał Superbike World Championship i ścigał się dla zespołu BMW Motorrad Motorsport przez trzy lata, aż do wycofania się z udziału w mistrzostwach w 2011 r. Maria Costello jest brytyjską zawodniczką i pięciokrotną uczestniczką Isle of Man Tourist Trophy. Teamowa para Marii i Clausa Clausena stanie do walki z Troyem i innymi mistrzami na RS 54.

Obecność BMW Group Classic na Goodwood Revival 2015 to także wyraz typowej niemieckiej gościnności i narodowej kuchni. Odwiedzający Goodwood Revival byli wabieni do wnętrza wystawy inspirowanej monachijskim Oktoberfest, by spróbować typowego bawarskiego jedzenia. W sumie wygląda na to, że Goodwood Revival 2015, jak dzieje się to od lat, stanie się klasyczną ‘imprezą roku’.

Więcej informacji o BMW Museum oraz o maszynach BMW Group Classic znajdziesz pod adresem: http://www.bmw-welt.com/en/exhibitions/museum/current/index.html

Szczegółową informację o Goodwood Revival 2015 można znaleźć na oficjalnej witrynie Goodwood tutaj.

Sprawdź także

To na razie pa.

No i stało się to, czego obawialiśmy się już od pewnego czasu. Dopadły nas nieubłagane …

Dodaj komentarz