
Oczywiście fachowiec taki jak Christian wie co można zrobić, a czego nie i co najlepiej pasuje do danego stylu i będzie się dobrze komponować z motocyklem bazowym.
W efekcie całej metamorfozy BMW przybrało postać bardzo zbliżoną do ciężkich maszyn rajdowych jakie startowały w sześciodniówkach na przełomie lat 60. i 70. Pierwszym krokiem było ogołocenie motocykla z owiewki, wymiana zbiornika paliwa na egzemplarz ze starszego modelu, demontaż kufrów i wsporników oraz modyfikacja tylnej części ramy. Została ona obniżona i zwężona. Dzięki tej zmianie, przy zachowaniu oryginalnego zawieszenia przedniego i tylnego, beemka nadal sprawnie wybiera nierówności, ale kanapa znajduje się na przyjemnie małej wysokości.
Modyfikacje tylnej części ramy przeprowadzono tak, by wyglądało jakby motocykl opuścił fabrykę z taką właśnie ramą. Silnik został już podrasowany przez poprzedniego właściciela. Ma zamontowany kit firmy Siebenrock zwiększający pojemność do 1000 ccm. Zachowano przy tym gaźniki o średnicy gardzieli 32 mm. Dzięki temu motocykl nie jest nadzwyczajnie szybki, ale za to ma duży moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Na przyczepnej nawierzchni bez problemu zadziera przednie koło do góry. By postarzyć wygląd jednostki napędowej zakupiono obudowę filtra powietrza ze starszego modelu, gdyż oryginalnie R 80 z lat 90. miał brzydki filtr powietrza wyglądający jak przyczepiona do silnika plastikowa puszka. Teraz filtr jest ukryty w obudowie silnika, co bardzo ładnie wygląda. Kanapa została wykonana na zamówienie. Na górnej półce widelca spoczęła crossowa kierownica Tomaselli z poprzeczką. Klamki i sportowy rolgaz to osprzęt motocrossowy w starym stylu, produkt niemieckiej firmy Magura. Pompa hamulcowa ukryta jest pod zbiornikiem paliwa. Do widelca przymocowano małą gustowną lampkę, a w jej korpusie mieści się prędkościomierz Daytona. Do charakteru motocykla doskonale pasują wąskie aluminiowe błotniki.
Ponieważ aluminium jest mało odporne na wibracje, zamontowano je w silentblokach. Na tylnym błotniku spoczęła mała lampka w starym stylu. Zachowano oryginalne kolektory wydechowe, na ich końcach zamocowano specjalne flansze, do których przykręcono tłumiki Supertrapp. Są one przeznaczone do starych motocykli crossowych. Ich zaletą jest niska masa, korzystny wpływ na charakterystykę momentu obrotowego i możliwość regulacji głośności. W efekcie tych wszystkich modyfikacji powstał motocykl w nostalgicznym stylu, który doskonale spisuje się zarówno na asfalcie jak i w terenie. Jeśli interesuje was jak grubym portfelem musielibyście dysponować by wyjechać na drogi czymś podobnym, to uzyskałem informację, że motocykl bazowy to wydatek rzędu 2,5 do 4 tys. Jeśli zaś chodzi o koszt finalny, to wszystko zależy od ceny użytych komponentów i nakładu pracy. Jakby jednak nie liczyć, gdybyście chcieli wyjechać podobnym motocyklem z któregoś z zachodnioeuropejskich warsztatów customowych musielibyście wydać więcej.
Dane Techniczne
Dane Techniczne
Właściciel: Artur Kuc
Projekt: Christian Boosen/właściciel motocykla
Wykonanie: 86 Gear
Lakierowanie: orginał
Czas budowy: 2 lata
Silnik
Typ: 4-suwowy, dwucylindrowy boxer, chłodzony powietrzem
Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1000 ccm
Średnica cylindra x skok tłoka: 70,6 x 93,9 mm
Stopień sprężania: 9,2:1
Moc maksymalna: 60-65 KM przy 6200 obr/min
Przeniesienie napędu
Sprzęgło: jednotarczowe suche
Skrzynia biegów: 5-stopniowa
Napęd tylnego koła: wałem
Rama: kołyskowa stalowa
Zawieszenie przednie: Widelec teleskopowy
Hamulec przedni: jedna tarcza o średnicy 320 mm
Hamulec tylny: bębnowy
Opona przednia: Continental TKC 80 90/90 21
Opona tylna: Continental TKC 80 130/80 17
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem oryginał 236 kg, teraz około 180 kg
Zbiornik paliwa: (pojemność) 22litry
Dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna: 180 km/h