wtorek , Grudzień 18 2018
Home / Okiem aparatu / Jak stara rajdówka

Jak stara rajdówka

Chrystian znalazł w Niemczech motocykl będący dobrą bazą do realizacji tego projektu. Było to BMW R 80 Paris Dakar z 1992 roku. Maszyna ta jest już wyposażona w jednostronny wahacz Paralever, co nieco kłuci się z tym, że motocykl ma wyglądać klasycznie. Nie zdecydowano się jednak na wymianę tylnego zawieszenia na starsze, bo szkoda było rezygnować z zalet zawieszenia typu Paralever. Kiedy beemka dotarła do Warszawy, Christian wspólnie z nabywcą motocykla przerzucali się pomysłami jakich modyfikacji dokonać, by osiągnąć zamierzony efekt. Christian zawsze lubi współpracować z klientem w fazie projektowania, ponieważ dzięki temu klient otrzymuje motocykl, który rzeczywiście może nazwać własnym, bo został przebudowany według jego pomysłów.

Oczywiście fachowiec taki jak Christian wie co można zrobić, a czego nie i co najlepiej pasuje do danego stylu i będzie się dobrze komponować z motocyklem bazowym.

W efekcie całej metamorfozy BMW przybrało postać bardzo zbliżoną do ciężkich maszyn rajdowych jakie startowały w sześciodniówkach na przełomie lat 60. i 70. Pierwszym krokiem było ogołocenie motocykla z owiewki, wymiana zbiornika paliwa na egzemplarz ze starszego modelu, demontaż kufrów i wsporników oraz modyfikacja tylnej części ramy. Została ona obniżona i zwężona. Dzięki tej zmianie, przy zachowaniu oryginalnego zawieszenia przedniego i tylnego, beemka nadal sprawnie wybiera nierówności, ale kanapa znajduje się na przyjemnie małej wysokości.

 

Modyfikacje tylnej części ramy przeprowadzono tak, by wyglądało jakby motocykl opuścił fabrykę z taką właśnie ramą. Silnik został już podrasowany przez poprzedniego właściciela. Ma zamontowany kit firmy Siebenrock zwiększający pojemność do 1000 ccm. Zachowano przy tym gaźniki o średnicy gardzieli 32 mm. Dzięki temu motocykl nie jest nadzwyczajnie szybki, ale za to ma duży moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Na przyczepnej nawierzchni bez problemu zadziera przednie koło do góry. By postarzyć wygląd jednostki napędowej zakupiono obudowę filtra powietrza ze starszego modelu, gdyż oryginalnie R 80 z lat 90. miał brzydki filtr powietrza wyglądający jak przyczepiona do silnika plastikowa puszka. Teraz filtr jest ukryty w obudowie silnika, co bardzo ładnie wygląda. Kanapa została wykonana na zamówienie. Na górnej półce widelca spoczęła crossowa kierownica Tomaselli z poprzeczką. Klamki i  sportowy rolgaz to osprzęt motocrossowy w starym stylu, produkt niemieckiej firmy Magura. Pompa hamulcowa ukryta jest pod zbiornikiem paliwa. Do widelca przymocowano małą gustowną lampkę, a w jej korpusie mieści się prędkościomierz Daytona. Do charakteru motocykla doskonale pasują wąskie aluminiowe błotniki.

Ponieważ aluminium jest mało odporne na wibracje, zamontowano je w silentblokach. Na tylnym błotniku spoczęła mała lampka w starym stylu. Zachowano oryginalne kolektory wydechowe, na ich końcach zamocowano specjalne flansze, do których przykręcono tłumiki Supertrapp. Są one przeznaczone do starych motocykli crossowych. Ich zaletą jest niska masa, korzystny wpływ na charakterystykę momentu obrotowego i możliwość regulacji głośności. W efekcie tych wszystkich modyfikacji powstał motocykl w nostalgicznym stylu, który doskonale spisuje się zarówno na asfalcie jak i w terenie. Jeśli interesuje was jak grubym portfelem musielibyście dysponować by wyjechać na drogi czymś podobnym, to uzyskałem informację, że motocykl bazowy to wydatek rzędu 2,5 do 4 tys. Jeśli zaś chodzi o koszt finalny, to wszystko zależy od ceny użytych komponentów i nakładu pracy. Jakby jednak nie liczyć, gdybyście chcieli wyjechać podobnym motocyklem z któregoś z zachodnioeuropejskich warsztatów customowych musielibyście wydać więcej.

 

Dane Techniczne

Dane Techniczne

Właściciel: Artur Kuc

Projekt: Christian Boosen/właściciel motocykla

Wykonanie: 86 Gear

Lakierowanie: orginał

Czas budowy: 2 lata

 

Silnik

Typ: 4-suwowy, dwucylindrowy boxer, chłodzony powietrzem

Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 1000 ccm

Średnica cylindra x skok tłoka: 70,6 x 93,9 mm

Stopień sprężania: 9,2:1

Moc maksymalna: 60-65 KM przy 6200 obr/min

Przeniesienie napędu

Sprzęgło: jednotarczowe suche

Skrzynia biegów: 5-stopniowa

Napęd tylnego koła: wałem

Rama: kołyskowa stalowa

Zawieszenie przednie: Widelec teleskopowy

Hamulec przedni: jedna tarcza o średnicy 320 mm

Hamulec tylny: bębnowy

Opona przednia: Continental TKC 80 90/90 21

Opona tylna: Continental TKC 80 130/80 17

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem oryginał 236 kg, teraz około 180 kg

Zbiornik paliwa: (pojemność) 22litry

Dane eksploatacyjne

Prędkość maksymalna: 180 km/h

Sprawdź także

Czystość formy – BMW R 100RT Cafe

Właścicielem zgrabnego „kafiaka” jest trzydziestopięcioletni Paweł Czerwiński z Warszawy. Choć prawo jazdy na motocykl ma …

Dodaj komentarz