sobota , Listopad 18 2017
Home / Customowe Wieści / Narrow Minded

Narrow Minded

Sława Arlena Nessa wykracza poza customową branżę. W kombinezonach sygnowanych inicjałami mistrza customizingu ścigają się największe sławy wyścigowych torów. Arlen rozpoczął swoją działalność, tak jak wszyscy customizerzy, od przeróbki własnego motocykla. Był to Knucklehead z 1947 r., a rzecz działa się w 1965 r. Przez kolejne lata Arlen Ness rozwinął swój talent, co jakiś czas zaskakując świat niesamowitymi rzeźbami z metalu jeżdżącymi na dwóch kołach. Bodaj najbardziej spektakularnym motocyklem był zbudowany w 1990 r. Nessrossa. Maszyna inspirowana wzornictwem super sportowego samochodu Ferrari Testarossa i napędzana dwulitrowym silnikiem doładowanym przez dwa potężne kompresory. Dziś w rodzinnej firmie działają już trzy pokolenia zdolnych kreatorów – do Arlena dołączyli jego syn Cory i wnuk Zac.

Przystępując do projektowania „Narrow Minded” Cory wiedział, że musi przedstawić kreację, jakiej jeszcze świat nie widział. Smukła maszyna z ażurową softailową ramą już na pierwszy rzut oka zdradza swe pochodzenie. Cory zachował typowy dla Arlena Nessa styl. Tym, co wyróżnia „Narrow Minded” są 23 calowe koła. Ich niezwykłość polega na tym, że przy szerokości felgi 3,5 cala, w obrębie osi koła mierzą aż 12 cali. To oznacza, że zarówno przedni widelec, jak i wahacz muszą mieć szerokość taką, jak dla kół z oponą  300 mm! U samego twórcy motocykla koła te wywołują skojarzenia z piłką plażową i stąd nadał im nazwę „Ball Wheel”. Są one rozwinięciem bardzo popularnych kół Nessa o nazwie „Billet Spoke Wheel”. Różnica polega na kształcie aluminiowych szprych, które za pomocą śrubowych połączeń łączą piastę z felgą. W „Ball Wheel” każda z 14 szprych (po 7 na stronę) jest łukowo wygięta i kształtem przypomina nieco żebro. „Narrow Minded” sylwetką nawiązuje do motocykli wyścigowych z początków ubiegłego wieku. Do tej retro stylizacji idealnie pasuje silnik. Polerowany na wysoki połysk widlak produkcji S&S ma pojemność 96 cali i kształtem przypomina Panheada, uważanego przez wielu za najładniejszy silnik Harleya. Oczywiście zabytkowa forma skrywa wewnątrz jak najbardziej nowoczesną technikę. Jak przystało na wyścigówkę, instalacja elektryczna została zredukowana do minimum, nie ma więc akumulatora. Wytwarzaniem iskry na świecach oraz prądu zasilającego światła zajmuje się iskrownik Morris Magneto. Silnik odpala się nożnym rozrusznikiem wyposażonym w hydrauliczne wspomaganie. Skrzynia biegów Bakker ma sześć przełożeń. Cały zespół napędowy zamocowany jest elastycznie w ramie wykonanej z cienkich rurek o średnicy 7/8 cala. Rama jest dziełem Arlena Nessa i została zbudowana równo 27 lat temu. Ponieważ wtedy nikomu jeszcze nie śniły się koła o monstrualnej szerokości 300 mm Cory musiał dokonać niezbędnych modyfikacji, polegających na poszerzeniu jej tylnej części tak, by mogła współpracować z szerokim wahaczem jego autorstwa. Kolejną osobliwością tej niesamowitej maszyny jest przednie zawieszenie. Widelec wahliwy wykonał znany customizer młodego pokolenia Jesse Rooke. Konstrukcja i zasada działania przypomina pierwsze widelce, które umożliwiały amortyzację wstrząsów przedniego koła. Oś obrotu znajduje się na dolnym końcu główki ramy, a poziomy amortyzator ukryty pod obudową łączy widelec z górną częścią główki ramy. Konstrukcja całości jest bardzo prosta, lecz widelec wahliwy ma tę wadę, że podczas pracy zawieszenia na nierównościach zmianie ulega rozstaw osi. Ta niekorzystna cecha była powodem wymarcia  tego typu zawieszeń we wczesnych latach ubiegłego wieku. Trzeba jednak przyznać, że stylistycznie konstrukcja Jessego Rooke idealnie pasuje do charakteru „Narrow Minded”.

Miałem okazję oglądać ten motocykl na żywo podczas ubiegłorocznych customowych mistrzostw Europy w Mainz. Robi naprawdę niesamowite wrażenie. Myślę, że oglądanie szczegółów jego konstrukcji na zdjęciach sprawi Wam dużo przyjemności.

 

Artykuł pochodzi z numeru 1/2009.

 

Dane Techniczne

Dane Techniczne

Właściciel: Cory Ness

Montaż: Cory Ness

 

Silnik

S&S P-Series „Panhead”

Pojemność skokowa: 96 cui (1608 ccm)

Rok produkcji: 2008

Gaźnik: S&S Super E

Filtr powietrza: Velocity stack

Zapłon: Morris Magneto

Wydech: Ness

 

Przeniesienie napędu

Przełożenie wstępne: pas zębaty Primo Belt Drive z modyfikacjami Nessa

Sprzęgło: wielotarczowe suche Primo, sterowane hydraulicznie

Skrzynia biegów: 6-stopniowa Bakker

Napęd tylnego koła: pasem zębatym

 

Podwozie

Rama: Ness, stalowa typu Softail

Kąt główki ramy: 42°

Wahacz: Cory Ness, przestrzenny z rur stalowych

Amortyzatory: Progressive Suspension

Widelec: Wahliwy Jesse Rooke

Koła: z przodu i z tyłu skręcane aluminiowe Cory Ness 23” Special

Hamulec przedni: brak

Hamulec tylny: tarcza Ness z dwoma dwutłoczkowymi zaciskami Jaybrake

 

Akcesoria

Kierownica: Jesse Rooke

Armatura kierownicy: Ness Retro

Podnóżki i dźwignie: Ness Retro

Zbiornik paliwa: Ness

Zbiornik oleju: Cory Ness

Siodło: Danny Gray

Błotnik tylny: Cory Ness

Reflektor: Headwings Marker Light

Lampa tylna: LED

Instalacja elektryczna: Ness

Malowanie: pomysł – Cory Ness, wykonanie – Eric Reyes, lakier bazowy – PPG

Airbrusch: Eric Reyes.

 

Kontakt:

Arlen Ness Enterprises – www.arlenness.com

 

Sprawdź także

Harley-Davidson Sport Glide powraca w nowym wydaniu

Jak zwykle kilka miesięcy po prezentacji modeli na kolejny rok, Harley-Davidson wyciąga z rękawa dodatkowego …

Dodaj komentarz