sobota , Maj 27 2017
Home / Okiem aparatu / Modliszka

Modliszka

Budowałem ją przez dwa lata i kosztowało mnie to wiele godzin ciężkiej tyrki w warsztacie, ale nie oszczędzam jej, nie chucham, nie dmucham, nie po to ją stworzyłem. Kiedy na nią wsiadam, mówię do niej „lubisz to suko!” i zaczynam codzienny ceremoniał: palenie lacza, driftowanie i wheelie. To nasze ulubione zabawy. „Modliszka” wyciąga spokojnie ponad dwie paki, jest dużo mniejsza od typowej traji i tak jak ja bardzo lubi ostrą jazdę – mówi o swym mechanicznym pupilu Łukasz Sikorski prowadzący w Śremie warsztat o nazwie „Sikors Choppers”.

Łukasz od dziecka pasjonował się motocyklami, z zawodu jest mechanikiem samochodowym i prawie całe życie przepracował w tym zawodzie naprawiając niemal wszystko co jeździ – od motocykli poczynając, na ciężarówkach kończąc. W końcu postanowił się usamodzielnić i otworzył własny warsztat. Pierwsza próba poprowadzenia własnego biznesu nie powiodła się. Po roku działalności Łukasz dorobił się jedynie długów. Był w psychicznym dołku, ale pozbierał się. Podjął pracę w zakładzie meblarskim, powoli pospłacał długi i z czystym kontem ponownie zajął się tym, co najbardziej lubi, czyli budową motocykli nietypowych lub naprawą takich, na które w innych warsztatach nie chcą nawet patrzeć.

„Modliszka” nie jest pierwszym trójkołowcem Łukasza. Po etapie Jaw i Junaków, któregoś pięknego dnia „Sikor” wpadł na pomysł, by kupić parę rurek, zwłoki starego garbusa i zbudować z tego trajkę. Wyjechał nią na szosy w 2001 roku i jeździł ładnych parę lat. Będąc kiedyś na dużym zlocie motocyklowym w Niemczech zobaczył bardzo zgrabnego małego trójkołowca zrobionego z Harleya. Pomyślał sobie wtedy, że musi zbudować coś podobnego, tylko na szybszej bazie. Tak narodziła się koncepcja „Modliszki”. Łukasz szukał silnika od Yamahy FJ 1200, ale szczęśliwym trafem znalazł ramę z silnikiem i instalacją elektryczną od znacznie młodszej Yamahy XJR 1300. Duży, niezbyt szybko kręcący się, ale za to dysponujący wysokim momentem w szerokim zakresie obrotów czterocylindrowiec idealnie pasował do wizji pojazdu jaką „Sikor” miał w głowie. Silnik został dodatkowo podrasowany. Przednie zawieszenie to przedłużone lagi od Suzuki GSX-R 1000 wstawione w półki własnej roboty. Do yamahowskiej ramy Łukasz dobudował wahacz własnego pomysłu, w który wstawił skrócony most od Fiata 125P. Koło talerzowe w moście napędzane jest łańcuchem i, jak wykazała dwuletnia praktyka, patent ten doskonale zdaje egzamin. Wahacz wsparty jest na dwóch tylnych amortyzatorach od Hondy CBR F4. Tylne zawieszenie nie jest niezależne, co odbija się na komforcie, ale za to trajka prowadzi się jak gokard. O trakcję dbają szerokie (295 mm) samochodowe opony nawleczone na efektowne chromowane felgi. Groźny ryk silnika dobiega z tłumików własnej roboty. Dziełem Łukasza jest również szeroka kierownica i przypominająca głowę owada owiewka, w którą wkomponowano reflektor z Hondy CBR 125. W warsztacie „Sikors Choppers” powstały również błotniki, podnóżki wraz z dźwigniami i całkiem wygodna kanapa. Autorem malowania jest przyjaciel Łukasza Paweł Kaczmarek prowadzący artystyczną lakiernię RockoPoint. Według życzenia „Sikora” karoserię „Modliszki” miały zdobić biomechaniczne motywy, ale z zastrzeżeniem, że nie miał z tego wyjść kolejny „Obcy”. Udało się znakomicie.

„Modliszka” dwukrotnie brała udział w naszym Custom Festivalu, zajmując raz trzecie raz szóste miejsce w swojej kategorii, nie jest to jednak custom wystawy, o czym świadczą ślady ciężkiej eksploatacji, które odkryjemy przyglądając się pojazdowi z bliska. Żywiołem „Modliszki” jest ostra jazda i wtedy ta trajka prezentuje się najlepiej.

Artykuł pochodzi z numeru 1/2014

 

Dane Techniczne

Dane Techniczne

Właściciel:  Łukasz Sikorski (Sikors Choppers)

Projekt:  Sikors Choppers

Wykonanie: Sikors Choppers

Silnik: Yamacha XJR 1300.

Układ: czterocylindrowy rzędowy

Pojemność skokowa: 1251 ccm

Zasilanie: 4 gaźniki

Filtr powietrza: 4x stożek

Wydechy: 4w2 Sikors Choppers

Przeniesienie napędu

Silnik-sprzęgło: przekładnia zębata

Sprzęgło: wielotarczowe mokre Yamaha

Napęd tylnej osi łańcuch + mechanizm różnicowy z Fita 125P

Podwozie

Rama: podwójna stalowa Yamaha

Wahacz: dwuramienny stalowy Sikors Choppers

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy (przedłużony Suzuki GSX-R 100 w półkach Sikors Choppers)

Błotniki tylne: Sikors Choppers

Błotnik przedni: Sikors Choppers

Zbiornik paliwa: Yamaha XJR 1300/Sikors Choppers

Koło przednie: 15” trójramienne Sikors-Choppers

Koła tylne: Mangels U.S.A

Hamulec przedni: Kawasaki ZX 9

Hamulce tylne: Fiat 125P

Wyposażenie i osprzęt

Podnóżki i dźwignie: Sikors Choppers

Kierownica: Sikors Choppers

Osprzęt kierownicy: Yamaha

Manetki: aftermarket

Reflektor: Honda CBR 125

Lampy tylne: LED Sikors-Choppers

Siodło: Sikors Choppers

Malowanie: RockoPoint

Dane Techniczne

Sprawdź także

Ostatni Shovelhead

Wprowadzenie Sportstera w 1957 roku i jego dalszy rozwój w latach 60. pozwolił amerykańskiej firmie …

Dodaj komentarz