wtorek , Maj 22 2018
Home / Customowe Wieści / Czterdziestka ósemka na fabrycznym wypasie

Czterdziestka ósemka na fabrycznym wypasie

Zastosowanie części fabrycznych ma wiele zalet. Jedną z ważniejszych jest to, że te części zawsze pasują i ich montaż nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów. Oferta fabrycznych części jest przeogromna, w ten sposób Harley-Davidson rywalizuje z firmami aftermarketowymi. I na tym właśnie polega problem. Zmodyfikowane motocykle wyglądające jak przysłowiowa choinka i urągające poczuciu estetyki biorą się stąd, że ich właściciele montują do nich wszystko jak leci, nie zastanawiając się w ogóle czy to ma sens. Tymczasem, korzystając z przebogatej oferty fabrycznych części i akcesoriów w przemyślany sposób można sprawić, że motocykl rzeczywiście będzie wyglądał lepiej niż seryjny, a jeśli do tego zdecydujemy się na tuning silnika, jazda nim będzie również sprawiać większą radość. Planowanie kolejnych modyfikacji, nawet jeśli nie przeprowadza się ich osobiście, tylko przy współpracy z dilerem, to również bardzo wciągająca zabawa. Takie modyfikacje powinny właśnie polegać na współpracy z dilerem, a nie na zleceniu zrób to czy tamto. Zawsze warto posłuchać opinii fachowca, który doradzi jakie zabiegi w danym przypadku mają sens, a jakie nie.

Prezentowany Sportser należy do Piotra z Warszawy i, co można bez trudu dostrzec na zdjęciach, prezentuje się bardzo korzystnie. Wysoka kierownica i siodło na sprężynach zmieniają pozycję jeźdźca i sprawiają, że „48” nabiera południowokalifornijskiego stylu. Poza tym wyższa kierownica przechodzi ponad lusterkami samochodów, co przydaje się w korku. Inne zmiany wpływają na zwiększenie funkcjonalności motocykla  np. sakwa oraz prędkościomierz ze zwiększoną ilością informacji. Natomiast montaż licznych dekielków, zmiana podnóżków i cięgieł powoduje, że motocykl staje się lepiej wykończony. Nie będę Was w tym miejscu zanudzał szczegółowym opisem zmian, bo byłoby to równie pasjonujące jak rozkład jazdy kolei państwowych. Dla tych, którzy chcieliby w podobny sposób przerobić swoją czterdziestkę ósemkę, pod artykułem podaję listę użytych części.

Reasumując, maszynka robi bardzo sympatyczne wrażenie i budzi tak silną chęć posiadania, że, jak sądzę, kiedy Piotrek będzie chciał przesiąść się na coś innego, ze znalezieniem nowego właściciela nie będzie żadnego problemu.

Zmiany wprowadzone w motocyklu nie ograniczają się jedynie do wyglądu. Silnik otrzymał zestaw tuningowy  Screamin’ Eagle IV Street Performance Kit, w wyniku czego jego moc wzrosła z 67 do około 90 KM.

Screamin’ Eagle jest marką należąca do Harleya-Davidsona. Założono ją właśnie w celu tworzenia części podnoszących atrakcyjność motocykli Harley-Davidson. Od 1999 roku Screamin’ Eagle łączy siły z Harley-Davidson przy tworzeniu linii motocykli CVO, czyli limitowanych maszyn o zwiększonych osiągach i ekskluzywnym wykończeniu. Poza udziałem w produkcji limitowanych modeli, SE opracowuje zestawy umożliwiające dalekie modyfikacje w silnikach i osprzęcie maszyn już wyprodukowanych. Co ważne, zastosowanie produktów Screamin’ Eagle nie powoduje utraty gwarancji producenta. Stosując komponenty akcesoryjne można zmodyfikować w silnikach Harley-Davidson niemal wszystko, by osiągnąć większą wydajność i zadowolenie z jazdy. Dla komfortu wyboru zestawy do modyfikacji silników zostały podzielone na cztery kolejne poziomy.

Dostarczenie silnikowi większej ilości powietrza i paliwa jest najprostszym sposobem podniesienia mocy i momentu obrotowego. Pierwszym krokiem w tuningu silnika jest Stage I. Zestaw zawierający obudowę dolotu powietrza wraz z filtrem, wydech i oprogramowanie. Zmiana filtra powietrza i wydechu to najprostsza droga do odczuwalnego wzrostu osiągów. Ten zestaw po prostu pozwala silnikowi odetchnąć pełną piersią. Aby zoptymalizować wydajność silnika i zminimalizować ryzyko uszkodzenia, zmianom w układzie dolotowym i wydechowym musi towarzyszyć zwiększenie przepływu paliwa. Stage I zawiera elektroniczny moduł sterujący, który koryguje ilość paliwa oraz określa dokładny moment, w którym jest ono podawane do komory spalania.

Stage II to kolejny poziom modyfikacji. W jego skład wchodzą części wymienione powyżej oraz wałek rozrządu o „ostrzejszej” charakterystyce wraz z popychaczami. Wszystko to w celu dłuższego i szerszego otwarcia zaworów tak, aby silnik jeszcze efektywniej dokonał wymiany mieszanki spalonej na świeżą. W tym przypadku korekta nastawów elektronicznego osprzętu silnika jest oczywista.

Jeśli oczekujesz jeszcze więcej, sięgniesz to po Stage III, za pomocą którego uzyskasz większą pojemność silnika i stopień sprężania oraz wprowadzisz dalsze zmiany w układzie rozrządu. W zestawie znajdują się bowiem zmodyfikowane tłoki z pierścieniami, cylindry i sprężyny zaworowe.

Stage IV to świat tych, którzy muszą mieć wszystko. W tym zestawie znajdują się komponenty z zakresu Stage II i III plus głowice silnika oraz akcesoryjny kolektor dolotowy z przepustnicą.

Miałem możliwość odbycia (niestety zbyt krótkiej) przejażdżki Sportsterem Piotrka i muszę powiedzieć, że podrasowany Harley zrobił na mnie jak najlepsze wrażenie. Wzrost mocy jest wyraźnie odczuwalny, maszyna nabrała wigoru i ochoty do jazdy, ale co równie ważne odbyło się to bez zmiany charakterystyki silnika, który przyspiesza płynnie już od 1500 obr./min. Mnie ta zdolność do „dźwigania się” z bardzo niskich obrotów bardzo się podoba. Zmiany poczynione w motocyklu nie przyniosły żadnych niepożądanych zjawisk. Prowadzi się on równie łatwo jak seryjny, zmieniona ergonomia nie budzi zastrzeżeń, maszyna świetnie radzi sobie w mieście, a według właściciela nadaje się równie dobrze do dalszych przejażdżek, co udowodniła zaliczając szybki wypad do Chorwacji. Prawie 3,5 tys. kilometrów w pięć dni i podobno nie bolało. Zsiadając z motocykla już wiedziałem dlaczego Piotrek uparł się, że zdjęcia musimy zrobić jednego dnia i że nie zostawi motocykla w naszym garażu na dłużej. Na jego miejscu też nie chciałbym się rozstawać z tak fajnym sprzętem.

Jak więc jest z tym customizingiem w oparciu o fabryczne „graty”?

Możliwości zmian są ogromne. Wszystko zależy od oczekiwań, jakie stawiasz swojej maszynie. Co najważniejsze, tego wszystkiego można dokonać przy aprobacie producenta. Jednak ilekroć planujesz dokonywanie ulepszeń, powinieneś skonsultować się z autoryzowanym dealerem, który doradzi jak najlepiej dla maszyny, frajdy i portfela wprowadzić zmiany w Twoim motocyklu.

Wejście w świat Harley-Davidson to czerpanie z nieograniczonych możliwości modyfikacji.

Najbliższego dilera znajdziesz na stronie www.harley-davidson.pl, a tam już poprowadzą Cię krok po kroku.

Artykuł pochodzi z numeru 6/2-17

Dane Techniczne

Dane Techniczne

5 3/4 DAYMAKER LED HEADLAMP          – reflektor przedni LED 5 ¾”

 

HANDLEBAR,CHIZELED,1-IN BLACK         – podwyższona, wąska kierownica

 

GAUGE,SPEEDO/TACH,4-IN,KM/H,CA,70900100C  – Zintegrowany elektroniczny prędkościomierz z analogowym obrotomierzem; kolorowe podświetlenie (możliwość zmiany kolorów)

 

KIT-FUEL LVL SENSOR,4IN COMBO          – czujnik poziomu paliwa (wyświetlanie zasięgu na zegarze)

 

LIC’SE PLT ASY,SIDE-MOUNT                     – montowana na boku tablica rejestracyjna

 

KIT,FUEL CAP,FLSH MNT,XL BLK               – wpuszczany w zbiornik korek paliwa

 

KIT-DERBY COVER,DARK_CSTM,XL, 25563-09         – dekiel  logo 1

 

TIMER COVER, XL, 25600060        – dekiel

 

KIT-COVER,FRT AXLE NUT,BURST            – osłony na ośki koła przedniego

 

SINGLE SIDED SWINGARM BAG – BL       – sakwa boczna

 

KIT, SHIFT LINKAGE, BLK SLOTTE, 33778-09        – cięgło zmiany biegów

 

SPRING SEAT,BLK W/WHITE STITCH, 52000114        – siodło na sprężynach

 

DIAMOND BLACK GRIPS, 56405-08        – manetki z kolekcji Diamond

 

FOOTPEGS, DIAMOND BLACK, 50500035   – podnóżki z kolekcji Diamond

 

DIAMOND BLACK SHIFTER PEG, 34690-08   – dźwignia zmiany biegów z kolekcji Diamond

 

Kierunkowskazy przednie led + „przydymione” klosze kierunkowskazów

 

„Boczki” – węższe pokrywy boczne z przetłoczeniami (osłona zbiornika paliwa i osłona akumulatora)

 

Wydajność

 

Screamin’ Eagle Stage IV Street Performance Kit :
·        
Głowice CNC z większymi zaworami i sportowymi, twardymi sprężynami zaworów.

  • Wałki o ostrych fazach rozrządu SE-585
  • Zestaw tłoków i pierścieni zwiększający kompresję do 10.5 : 1
  • Większy kolektor dolotowy o średnicy 58mm

 Całość optymalizuje osiągi i pozwala uzyskać moc na poziomie 88-90 koni na tylnym kole. Dla porównania standardowa jednostka 1200 generuje 64 konie.   

           

STREET CANNON, BLACK MUFFLE           – wydech Screamin’ Eagle

Screamin’ Eagle Heavy Breather Performance Air Cleaner – filtr powietrza Screamin’ Eagle Heavy Breather (58mm zamiast 52 mm standardowych)

XL OIL COOLER, 62700082           – chłodnica oleju

Silnik zalany olejem syntetycznym

Sprawdź także

Custom nr 61 – już 15 Maja w kioskach!

61 numer Customa już 15 Maja w kioskach! W numerze: – 300 konny bagger Kodlina …

Dodaj komentarz