środa , Wrzesień 20 2017
Home / Okiem aparatu / Chopper i jego dzieło

Chopper i jego dzieło

Twórcą tego zjawiskowego lowridera jest Rafał Gatz, przez przyjaciół zwany Chopperem. Zważywszy na jego konstruktorskie zdolności ksywka ta jest całkowicie zasłużona. Rafał związany jest z motoryzacją od dziecka. Zaczynał od WSK-i kiedy miał 12 lat. Wiejskich Sprzętów Kaskaderskich, jak za komuny nazywano motocykle ze Świdnika, miał kilkanaście. Później przesiadł się na szybsze Jawy i CZ, by wreszcie zacząć jeździć japończykami. Tych też zebrałaby się spora kolekcja. W końcu zaczął tworzyć własne konstrukcje. Motocykle nie ograniczają motoryzacyjnych fascynacji Choppera. Kocha stare amerykańskie auta, bo są wielkie, zjawiskowe i mają jedyny w swym rodzaju klimat. Lubi stare Mercedesy, bo wiadomo – bez gwiazdy nie ma jazdy. Buduje trajki, bo to największe pojazdy, jakie można spotkać na motocyklowej scenie. Kilkanaście lat swojej zawodowej aktywności Rafał spędził za kierownicą potężnej ciężarówki. Jak widać motoryzacja wypełnia życie Choppera bez reszty.

Budowa motocykla, który widzicie trwała rok. Zważywszy na to, że poza napędem wszystko w tej długiej i niskiej maszynie jest efektem realizacji pomysłów Choppera, nie jest to długi okres czasu. Punktem wyjścia do realizacji projektu było kupno silnika i kilku innych elementów od Yamahy XV 1900. Prawie nowy, jeszcze nie dotarty silnik ściągnięto z USA. Kręgosłupem całej konstrukcji jest stalowa rama wykonana przez Choppera z rur stalowych. Oprócz swej podstawowej nośnej funkcji rama ta mogłaby stanowić ozdobę nie jednej galerii sztuki współczesnej. Równie imponująca w swej formie jest blaszana karoseria dodatkowo usztywniająca całą konstrukcję. Prace blacharskie przy swoim motocyklu Rafał robił sam. Jedynie tylny błotnik wykonany na spęczarce z lat 70., na której powstawały elementy poszycia samolotów, jest prezentem od kolegi. Rafał ozdobił błotnik finezyjnymi wycięciami tak, by korespondował z przednim błotnikiem i stylizacją całego motocykla, która charakteryzuje się połączeniem łukowo wygiętych płaszczyzn z ostrymi krawędziami. Każda część motocykla zwraca uwagę swą niecodzienną formą. Maszyna toczy się na imponujących pełnych kołach. Przednie jest połączeniem felgi od Hondy CB 750 z wyciętą z wysokogatunkowego aluminium tarczą. Podobnie powstało tylne koło, z tym, że jego felga pochodzi od Harleya. Przedni hamulec z perymetryczną tarczą zaadoptowano z Buella. Tylna, wycięta ze stali tarcza współpracująca z zaciskiem od Hondy, zamocowana jest na wałku zdawczym skrzyni biegów i skrzętnie ukryta przed wzrokiem obserwatorów. Dzięki temu tylne koło może imponować czystością formy. Oba koła zawieszone są na jednostronnych wahaczach stalowych – przednie na pchanym, tylne na wleczonym. Wahacze te współpracują z pneumatycznymi amortyzatorami, które wcześniej pełniły prozaiczną rolę amortyzacji kabiny samochodu ciężarowego MAN F 2000. Elementy amortyzujące współpracują z pokładowym kompresorem, dzięki czemu lowrider nie potrzebuje ani kosy ani centralki, bo w pozycji parkingowej kładzie się na brzuchu. By nie uszkodzić przy tym ramy, jej dolne rury uzbrojono w masywne zderzaki. Kończąc budowę dwukołowego lowridera Rafał zlecił pokrycie karoserii swoim ulubionym lakierem – czarnym matem. Idealnie kontrastuje on z chromowanymi pokrywami silnika i kilku innymi elementami. Całość wygląda ekscytująco. Jadąc na swym motocyklu Chopper wygląda jak postać z komiksu lub bohater filmu, którego akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Jak wiadomo żaden, nawet najbardziej odjechany projekt nie może być zrealizowany siłami tylko jednego człowieka, więc za naszym pośrednictwem Rafał chce podziękować wszystkim, którzy wspierali go w budowie, w tym szczególnie mistrzowi Mirkowi. Gorące podziękowania należą się również żonie Basi (Wyjątkowo Spokojnej Kobiecie) za cierpliwość i wsparcie.

Artykuł pochodzi z numeru 4/2012

 

Dane Techniczne

Dane Techniczne

Właściciel

Rafał Gatz „Chopper“

 

Projekt: „Chopper“

Wykonanie: „Chopper”

Czas budowy: około 12 miesięcy

 

Silnik

Typ: Yamaha XV 1900 , czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: dwucylindrowy, widlasty

Pojemność skokowa: 1854 ccm

Zasilanie: elektronicznie sterowany wtrysk paliwa

Filtr powietrza: K&N

Wydechy: Yamaha

 

Przeniesienie napędu

 

Silnik-sprzęgło: przełożenie wstępne kołami zębatymi

Sprzęgło: wielotarczowe mokre

Skrzynia biegów: 5-biegowa

Napęd tylnego koła: łańcuchem

 

Podwozie

 

Rama: podwójna, stalowa „Chopper”

Zawieszenie przednie: wahacz pchany „Chopper”

Podnóżki i dźwignie: „Chopper”

Błotnik przedni: „Chopper”

Błotnik tylny: „Chopper“

Zbiornik paliwa: „Chopper”

Koło przednie: Honda / „Chopper” – opona 120/60-17

Koło tylne: Harley – Davidson / „Chopper” – opona 240/40-18

Hamulce: z przodu tarcza perymetryczna Buell z zaciskiem sześciotłoczkowym, z tyłu tarcza wycięta ze stali kwasoodpornej z zaciskiem Hondy

 

Wyposażenie i osprzęt

 

Kierownica: „Chopper”

Osprzęt kierownicy: Yamaha

Manetki: Yamaha

Reflektor: Suzuki GSX-R

Lampa tylna: made in China

Lusterka: Yamaha

Kierunkowskazy: nie potrzebne (ruch się wstrzymuje)

Instalacja elektryczna: Yamaha / „Chopper”

Mocowanie rejestracji: „Chopper”

Siodło: Tymek

Malowanie: Arkadiusz Stachowicz

Toczenie i frezowanie: mistrzu Mirosław Żychski

 

 

Sprawdź także

„Saważyk”

O tym jak pocięli ojcu Hondę opowiem innym razem, a teraz poznajcie tego bardzo zgrabnego …

Dodaj komentarz